Tips på hälsosamma mellanför för småbarn och förskolebarn

Tips på hälsosamma mellanför för småbarn och förskolebarn

Det är enkelt att ordna hälsosamma, barnvänliga mellanmål när du vet vad du letar efter. Här följer några riktlinjer när ditt barn växer och utvecklas:

 

Mellanmål för din 1-åring

Din 1-åring tycks inte äta något alls längre och ditt barns aptit och tillväxttakt har minskat. Desto större skäl att fresta honom eller henne med goda, nyttiga och näringsrika mellanmål. Barn i den här åldern är redo för "fingermat".

  • Ägg är en bra källa till balanserad näring. Barn har nytta av det extra järnet i äggulor. En del barn kan dock vara allergiska mot äggvita så var uppmärksam på eventuella reaktioner. Oroa dig inte för kolesterolet – barn behöver mer än du. Miniomeletter skurna i fyrkanter och strimlor är enkla att hantera.
  • Färsk frukt är bättre än enbart fruktjuice. Fruktjuice består i huvudsak av socker, medan frukt är en utmärkt källa till vitaminer och andra näringsämnen. Erbjud ditt barn små skivor av färsk, saftig persika eller mosad banan och se hur länge han eller hon kan motstå det!
  • Äpplemos är ett annat smart sätt att få ditt barn att äta frukt. Var beredd på en riktig röra – ditt barn lär se det som fingermat.
  • Skivad ost eller små osttärningar är ett bra sätt att ge ditt barn kalcium, oavsett om han eller hon tycker om mjölk eller inte. Keso är också en favorit. Återigen, var beredd på en riktig röra!
  • Kokta och tärnade grönsaker som morötter och brytbönor är ett välsmakande mellanmål. Undvika hela ärtor.
  • Kokt och tärnad potatis är också populärt. Se upp för pommes frites-fällan – för mycket, för fett och för salt.

 

Mellanmål för din 18-månaders

I den här åldern behöver ditt barn två eller tre näringsrika mellanmål per dag, i tillägg till huvudmålen. Prova de här:

  • Osaltade kringlor
  • Mogna bananer skurna i bitar eller hela
  • Rostat bröd: Den ultimata barnmaten. Prova att bre ett tunt lager jordnötssmör eller mjukost på brödet för att ge det en mer näringsrik stuns.
  • Skivad ost, smältost eller osttärningar – välj det som fungerar. Om du hittar en ost som ditt barn tycker om så servera det.
  • Osötade flingor – servera några i en liten skål som eftermiddagssnacks. En del av nöjet för ett barn är att plocka upp flingorna en i taget.
  • Osaltade riskakor – stora och roliga för små händer att hålla i.
  • Bagels – ett härligt och hälsosamt mellanmål. Skär dem i mindre bitar eller på hälften för ditt barn att gnaga på. Tillsätt gräddost, smält ost som fått svalna eller fruktpuré.

 

Mellanmål för din 2-åring

Håll koll på kosten för att säkra att ditt barn får i sig tillräckligt av viktiga näringsämnen, som järn, kalcium, B-vitaminer och protein. Här följer några näringsrika livsmedel som utgör fantastiska mellanmål för ditt barn att mumsa på.

  • Äggröra, hårdkokta ägg. En utmärkt källa till järn och protein. Gör miniomeletter och skär dem i lagom stora munsbitar.
  • Oststavar, ostskivor och osttärningar är ett smart sätt att se till att ditt barn får i sig kalcium och protein.
  • Fiskpinnar – en middagsfavorit och bra källa till kalcium. Kombinera med smaskigt potatismos för kolhydrater så har du en toppenmåltid!
  • Osaltade sädesprodukter som riskakor och rostat bröd är bra källor till B-vitamin, och barn tycker i allmänhet om deras relativt milda smak. Prova att bre ett tunt lager gräddost på en halv bagel för en hälsosam kombination som är rik på proteiner och kolhydrater.
  • Äppleskivor, päronskivor, plommon, apelsinklyftor – det är aldrig fel med färsk frukt.
  • Torkad frukt och russin. Skär frukten i bitar och ta bort alla kärnor. Barn älskar att plocka med torkade fruktbitar i sin favoritmugg.
  • "Små träd" eller ångkokta delar av broccoli och blomkål, placerade stående i potatismos. Om du introducerar dem tidigt kan de bli ett favoritmellanmål.
  • Minipizzor. Ta en halv småfranska eller bagel, bre på tomatsås, toppa med ost och ställ in den i ugnen tills osten har smält. Låt brödet svalna, servera och hör ditt barn säga "Mama mia!"

 

Livsmedel att undvika

Vissa livsmedel är ökända kvävningsrisker för barn i den här åldern.

Bland dessa finns:

  • Varmkorv (såvida den inte är skuren i bitar, till exempel i fyra bitar på längden innan de skivas)
  • Hela vindruvor eller körsbärstomater
  • Hårt godis, inklusive gelébönor
  • Nötter
  • Popcorn
  • Råa morötter, selleri, brytbönor eller andra hårda grönsaker
  • Frön (exempelvis pumpafrön eller solrosfrön)
  • Stora bitar av alla slags livsmedel, som kött eller potatis

 

När det gäller juice

Juice är en söt dryck som är väldigt vanebildande för ditt barn. Juice som serveras i en nappflaska är kopplat till öroninfektioner och hål i tänderna. I industriländer är den vanligaste orsaken till undernäring för mycket juice! En liten mugg (inte flaska) juice till mellanmålet går bra, men se till att juicen inte blir huvudmålet. Äkta fruktjuice är bättre än "fruktdrycker" och andra syntetiska produkter. Läs etiketterna och håll juicemonstret borta när det är dags för mellanmål.

Du kanske också gillar:

Våtservetter

Pampers Sensitive Wipes

Dermatologiskt bevisat milda mot känslig hud