Mat under graviditeten: Tips, planering och menyer för en hälsosam kost

Mat under graviditeten: Tips, planering och menyer för en hälsosam kost

Hälsosam graviditet Kost

Att "äta för två" betyder inte att du ska lägga upp dubbelt så mycket mat på tallriken. Tanken är att du ska äta dubbelt så bra. Är du osäker på vad som ska ingå i din graviditetskost? Här får du lite tips:

Ägg. Ägg är laddade med protein och vitamin D och B12. Dessa näringsbomber är snabba och enkla att tillaga. Testa med äggröra eller som tillbehör på lättstekt ris.

Mejeriprodukter. Lättmjölk, ost och yoghurt är goda källor till kalcium. Försök dricka mjölk ett par gånger om dagen och en portion yoghurt eller ost (av pastöriserad mjölk).

Nötter. Nötter är enkla att bära med sig och har lång hållbarhet. De är en utmärkt källa till protein och nyttigt fett, vilket kan hjälpa din bebis utveckling. Mandlar, jordnötter och valnötter är mycket bra val.

Frukt. Oavsett om de är färska, frysta eller konserverade är frukter rika på vitaminer och fiber, något som är viktigt i all graviditetskost eftersom de kan förebygga förstoppning. Läs på förpackningarna på konserverad frukt noggrant. Köp hellre frukt i vattenlag istället för sockerlag.

Järn. Du kommer att behöva mycket järn under graviditet för att hålla energin uppe och skydda dig mot anemi. Bunkra upp med magert kött, berikat spannmål och spenat. Fryst spenat är mycket prisvärt och enkelt att tillaga, prova att blanda ner det i grytor eller pastasåser.

Om du är gravid är ditt barns utveckling konstant i dina tankar. Att förbättra din kost under graviditeten är ett enkelt sätt att förbättra din bebis hälsa. Prata med din barnmorska, handla smart och försök att undvika processad mat när du kan.

Du kanske också gillar: