Arbeta under graviditeten  Håll dig frisk under graviditeten

Arbeta under graviditeten Håll dig frisk under graviditeten

Du kanske undrar när du bör sluta jobba med tanke på att fysiska förändringar som en graviditet innebär. De flesta kvinnor kan fortsätta arbetar under sin graviditet, t.o.m. fram till beräknat förlossningsdatum. Kvinnor som genomgår riskfyllda graviditeter (t.ex. genom att bära tvillingar eller om de under tidigare graviditeter har fött för tidigt) kan behöva ta ledigt tidigare än andra så att de får den vila de behöver.

Strategier på jobbet

Även om du inte upplever under din graviditet kan det vara klokt att följa ett par råd för att hålla dig frisk och utvilad under arbetsdagen:

  • Ta pauser och lägg upp fötterna flera gånger per dag. Blodcirkulationen blir långsammare under graviditeten; att lägga upp fötterna hjälper blodet att cirkulera bättre och minskar risken för svullna anklar och fötter.

  • Försök att minimera stress på jobbet. Viss forskning pekar på att kvinnor som har mycket stress på jobbet löper högre risk för att föda för tidigt. Om du har ett mycket stressfyllt jobb är det dags att börja läsa på om stresshanteringstekniker som yoga eller meditation.

  • Se till att få tillräckligt med nattsömn. Vissa kvinnor upplever att de är tröttare på dagen under en graviditet. Utöka din nattsömn för att undvika sömnighet under dagen, eller unna dig en tupplur om det finns en bekväm, privat plats där du kan ligga ner. För mer information om hur du hanterar sömnproblem under graviditeten, läs Sömnstrategier för blivande mödrar

Fysiska jobb

Vissa jobb kan innebära en risk för dig och din bebis. Då kanske du måste gå ner i arbetstid eller förändra dina arbetsuppgifter. Prata med din vårdgivare om du har ett arbete som kräver hård fysisk aktivitet. Det kan hända att du är tillräckligt vältränad för att inte behöva ändra något. De flesta vårdgivare rekommenderar dock att undvika arbete som kräver god balans; graviditeten påverkar balansorganet och kan göra att får lite problem med att hålla balansen.

Försök också undvika att anstränga ryggen om ditt arbete innebär tunga lyft, särskilt under den andra och tredje trimestern när din mage blir större. Allra bäst är att undvika tunga lyft helt och hållet.

Du bör också tala med din vårdgivare om ditt arbete innebär hantering av starka kemikalier. Det enda du kan tänkas behöva som skydd är en ansiktsmask och tjocka handskar, men det beror på vilken typ av kemikalier du arbetar med.

Om ditt arbete inte innebär några risker för dig och din bebis kan du följa nämnda strategier för att om du vill arbeta fram till beräknat förlossningsdatum.

Du kanske också gillar:

Våtservetter

Pampers Sensitive Wipes

Dermatologiskt bevisat milda mot känslig hud