scared-of-toilet-potty-training

Graviditetsmeny: Protein under graviditeten

~ En av sakerna som du och ditt barn inte klarar er utan är protein. Det hjälper till att hålla energinivån uppe och ger ditt barn de aminosyror han eller hon behöver för att växa.~

~

~ Hur mycket protein behöver du för att se till att saker och ting fungerar som de ska? Rekommenderat dagligt intag (RDI) av protein för en vuxen människa är mellan 60 och 120 gram. Som gravid bör du ligga i rekommendationens övre skikt. För att ge dig en uppfattning om mängden protein: 1 liter mjölk innehåller cirka 30~ gram protein.~

~

~ Rätt typ av protein~

~

~ Du bör vara uppmärksam inte bara på mängden utan även typen av protein som du får i dig. Gravida kvinnor ska äta det som anses som~ "kvalitetsprotein", dvs. protein som innehåller stora mängder nödvändig aminosyror. De flesta animaliska proteiner är kvalitetsprotein, medan huvuddelen av vegetabiliska~ proteiner inte är det. Därför rekommenderar experter att gravida kvinnor äter animaliskt protein varje dag. Om du är vegetarian eller vegan måste du~ balansera vissa livsmedel, som spannmål och legymer, för att se till att du får i dig alla rekommenderade aminosyror.~

~

~ Livsmedel fulla av protein~

~

~ Rött kött är förmodligen den mest kända källan till protein, men du behöver inte äta en stek varje måltid för att få din kvot. Många andra livsmedel, som~ fisk, fågel och ägg är rika på protein. Det är även mejeriprodukter, nötter och bönor.~

~

~ Vart och ett av följande innehåller cirka 15 gram protein:~

~
    ~
  • ~ 2 stora ägg~
  • ~
  • ~ En portion (55–85 g) kött, fisk eller fågel~
  • ~
  • ~ 55 g hårdost~
  • ~
  • ~ 6,25 cl jordnötssmör~
  • ~
  • ~ 25 cl cup kokta bönor, ärtor eller linser~
  • ~
  • ~ 12,5 cl ricotta eller keso~
  • ~
  • ~ 16 cl mandlar~
  • ~
~

~ En del gravida kvinnor är inte vana vid att äta stora mängder kött och mejeriprodukter och oroar sig för att gå upp mycket i vikt. Men så länge du äter en balanserad~ kost, inklusive rätt mängd kvalitetsprotein, behöver du inte oroa dig för att gå upp i vikt. Graviditet är trots allt en tid för viktökning.~ Att äta rätt är ett av de bästa sätten att hålla ditt växande barn friskt och att själv må bra.~

~

Du kanske också gillar: