Att meditera:  Mamma- och jagtid

Att meditera: Mamma- och jagtid

Det är svårt att få lite egentid för mammor som tar hand om både ett spädbarn och hushållet. Några minuters meditation varje dag fräschar upp kropp och sinne och ger dig ny energi i timmar framöver.

Stanna upp. Andas.

I tusentals år har människor använt meditation som ett sätt att lugna sinnet och få inre lugn och ro.

Fördelarna. Meditation kan minska kroppens stressnivåer och bidra till att förbättra ditt fokus och din koncentration. Det kan också hjälpa dig att sova bättre och slappna av när du ammar.

Övning, tålamod, uthållighet.

Meditation kanske inte är så enkelt till en början – faktum är att det kan vara frustrerande. Det kan vara praktiskt taget omöjligt att lugna sinnet och fokusera. Många erfarna meditatörer säger att sinnet kämpar emot när man först börjar meditera och faktiskt gör det svårare. Den goda nyheten är att meditation blir lättare ju mer man gör det, precis som allt annat. Även om man behärskar tekniken kan det ta tid att se några resultat.

Gör det till en familjestund.

Att lära dina barn att meditera från en ung ålder kan vara en av de mest värdefulla gåvorna de kan få. Behandla det som en lek. Till exempel, se vem som kan sitta still och vara tyst längst. Prova att sitta kring ett ljus (på säkert avstånd från eldslågan) och se om ni kan sitta så stilla att lågan inte fladdrar.

Att komma igång.

Här följer några riktlinjer som hjälper dig att införa din meditationsrutin.

1. Bestäm när du ska meditera.

2. Hitta en tyst och lugn plats i hemmet.

3. Samla några föremål (kuddar, rökelse, ett fotografi) som du kan förknippa med ett avslappnat tillstånd.

4. Välj en behaglig ställning. Att sitta med benen i kors eller ligga ner kan fungera. Sträck på ryggen så att du kan andas djupt och obehindrat.

5. Tänk positiva tankar. När dina tankar börjar vandra, fokusera på nytt utan negativa tankar.

Du kanske också gillar: