Bekvämlighet under förlossningen:

Bekvämlighet under förlossningen:

En del kvinnor har turen att genomgå en lätt förlossning. Andra tycker att det är det värsta de någonsin har gjort. Men det behöver faktiskt inte vara så. Det finns många sätt att underlätta förlossningen. Öva gärna på naturliga smärtstillande metoder före förlossningen. Annan typ av smärtlindring finns tillgänglig när förlossningsarbetet väl är igång.

Du bör noga väga för- och nackdelar med samtliga metoder före förlossningen. Det här kan du välja på:

Naturlig smärtlindring

  • Avslappningstekniker. Både experter och nyblivna mammor kan rekommendera sistnämnda metod, eftersom den är ett skonsamt sätt att få muskulaturen att slappna av under förlossningen. Avslappningsövningar – dessa kan du öva på i förväg så att du vet hur du ska göra när förlossningen väl har satt igång.
  • Massage. Be din partner att massera dina armar, ben eller rygg under förlossningen för att hjälpa dig att slappna av och reducera spänningar och smärta.
  • Gunga. Sitt i en gungstol och gunga fram och tillbaka samtidigt som du andas djupt och försöker slappna av.
  • Promenader Försök att gå fram och tillbaka bredvid sängen för att lätta på trycket och bidra till att sammandragningarna blir starkare och mer regelbundna.
  • Byt ställning. Stanna inte kvar i samma ställning i mer än en timme och ligg inte på rygg. Försök istället att sitta i en säng eller en stol, ligg på sidan, stå på alla fyra eller gunga på en boobathboll, luta dig framåt över en stolsrygg eller över förlossningssängen.
  • Hydroterapi. Sitt i duschen med en jetstråle mot ryggen eller lägg dig i ett badkar. Sjukhuset har inte alltid tillgång till ett badkar eller en dusch på rummet, och om du vill använda den här metoden under förlossningen är det bra om du planerar inför detta i förväg och undersöker möjligheterna med sjukhuset.
  • Värme eller kyla. En värmedyna eller ispaket mot ryggen kan minska muskelspänningar, öka blodcirkulationen och dämpa smärta.
  • Andningsteknik. Det finns speciella andningstekniker som kan hjälpa dig att koppla av och fokusera på annat än smärtan under en sammandragning. De här teknikerna (långsam, lite snabbare, regelbunden) används gärna under förlossningsarbetet.
  • Musik. Ta med dig dina favoritlåtar i telefonen, IPoden eller laptopen. Glöm inte ditt headset!


Många av ovanstående avslappningstekniker lärs ut under förlossningskurser före förlossningen.

Medicin och bedövning

  • Muskelavslappnande medicin. Du kan även få muskelavslappnande mediciner för att slappna av. Dessa kan användas när som helst under förlossningen. Ibland kan en lugnande tablett i kombination med en av avslappningsteknikerna här ovan räcka för att du ska orka ta dig igenom förlossningen.
  • Ryggmärgsbedövning. En ryggmärgsbedövning tar bort det mesta av smärtan från sammandragningarna. Den börjar verka efter cirka 30 minuter. Ryggmärgsbedövning erbjuder en omfattande smärtstillande effekt. Däremot medför den vissa risker: om den ges för tidigt kan hela förlossningsarbetet avstanna och läkaren kan behöva vidta andra åtgärder för att sätta igång det igen.

    En ryggmärgsbedövning kan sänka blodtrycket och öka risken för att barnmorskan måste använda sig av en tång på grund av att musklerna slappnar av och du inte längre har samma förmåga att krysta. Detta kan i värsta fall resultera i ett kejsarsnitt.

    En ryggmärgsbedövning kan även orsaka feber. Då får inte mamman vara med bebisen efter födseln fram tills att en infektion är utesluten. Diskutera för- och nackdelar med barnmorskan innanförlossningen börjar.

Det är inte alltid lätt att på förhand veta vilka typer av smärtstillande metoder du kommer att vilja använda när förlossningen väl har börjat. När du är mitt uppe i förlossningsarbetet kan du fatta beslutet där och då efter hur du mår. Det viktigaste just nu är att du förbereder dig så mycket du kan. Ta reda på vilka alternativ du har, prata med din barnmorska och lita på din egen förmåga att fatta rätt beslut när det väl gäller.

Du kanske också gillar: