Sömnträning: En bra rutin vid läggdags

Sömnträning: En bra rutin vid läggdags

Bebisar och småbarn är vanedjur och tycker om förutsägbarheten i rutiner och ritualer. Att gå igenom samma enkla procedur innan läggdags varje kväll signalerar att allt är som det ska och att det är dags att sova.

 

Här är våra bästa riktlinjer för en enkel nattningsrutin.

-       Konsekvens är allt. När du börjar med en nattningsrutin och du gör det regelbundet kommer barnet snart att förvänta sig det. Försök att hålla rutinerna inom 30 minuter så att det blir hanterbart för alla.

-       Enkelhet. Se till att nattningsrutinen är enkel så att den kan följas även när du är borta. Den kan innefatta ett varmt bad, en nattsaga, bli omstoppad och en godnattpuss.

-       Läggdagspåminnelser. Det kan vara bra för småbarn att få ett par påminnelser när det närmar sig läggdags. Om man annonserar det plötsligt blir de mer motvilliga att överge leken.

-       Släck lamporna. Det hjälper barnet skilja mellan dag och natt. Om barnet vaknar när det är mörkt är det fortfarande natt.

-       Var flexibel. Om ditt barn är sjukt och vill höra en extra nattsaga kan du tänja på reglerna lite, försök dock att inte bryta rutinen helt. Läggdags är en särskild tid för er båda så njut av närheten och myset.

-       Undvik att göra det till en bestraffning. Försök hålla nattningsrutinen helig och undvik att ta bort den som en form av bestraffning.

 

Njut av läggdags: även om det kan vara svårt ibland är det verkligen en värdefull upplevelse som för er närmare varann.

Du kanske också gillar: