Sömnträning för småbarn: sömnproblem och rutinstörningar

Sömnträning för småbarn: sömnproblem och rutinstörningar

När barnet har uppnått nya utvecklingsmål, såsom att stå och gå blir ditt barns, förut så förutsägbara, sömnvanor mindre tillförlitliga. Morgon- och eftermiddagsvilan har blivit mindre regelbundna och barnet vaknar oftare om natten. Barnet spenderar mesta tiden i spjälsängen med att röra sig upp och ner istället för att sova, men det är okej. Så småningom när nyheten med att gå har lagt sig kommer barnet att återgå till ett lugnare stadium. Tills dess är det bra att försöka lägga barnet vid läggdags även om han eller hon inte sover.

Nattsömn
Det är ännu vanligare med sömnstörningar på natten. Du kan hjälpa barnet att somna om genom att agera lugnt och bestämt och gå igenom de välkända rutinerna igen. Ge barnet ca 10 minuter att försöka somna på egen hand. Gå in och klappa barnet mjukt och försäkra honom eller henne att du är där, och gå sedan.

Att äta
Matvanorna kan också ha förändrats. Det kan hända att ditt barn knappt äter alls vid en måltid och mer än dig vid nästa. Barnet hittar sin egen balans om du bara inte gör en för stor sak av det hela. Du kan ge barnet en macka eller en frukt mellan måltiderna, för att ge lite energi.

Du kanske också gillar: