Skapa sovvanor: sömnträning för småbarn

Skapa sovvanor: sömnträning för småbarn

Att få tillräckligt med sömn är nödvändigt för ditt barns hälsosamma utveckling, för att inte nämna din mentala hälsa. Så här kan du hjälpa ditt barn att slå sig till ro och ge sig av till John Blunds rike.

Skapa en rutin
Börja varje kväll med en avslappnande rutin: Att byta till pyjamas, borsta tänderna och tvätta ansiktet på barnet varje kväll talar om att det snart är läggdags. Motstå instinkten att hetsa upp ditt barn med ännu fler lekar.

Var konsekvent
Håll dig till samma rutin. När det börjar närma sig läggdags vet ditt barn vad som förväntas av honom eller henne.

Gör det bekvämt
Låt ditt barn ta med sig sin älskade nalle eller filt till sängen. Ge barnet lite vatten och sätt på en nattlampa innan du stänger dörren. Detta ger ditt barn färre ursäkter till att klättra ur sängen igen.

Vänta en stund innan du svarar
Vänta några sekunder längre varje gång ditt barn ropar på dig. När du svarar, påminn ditt barn om att det är dags att sova. Om du går in i barnets rum, låt bli att tända lampan och var snabb.

Ha tålamod
Det tar tid att lära ett litet barn bra sovvanor. Fortsätt att göra samma sak vid läggdags så lär sig ditt barn så småningom att följa rutinen.

Du kanske också gillar: