Milstolpar för språkutveckling hos barn

I den här åldern lär sig små barn språk med stormsteg. Nu borde ditt barn kunna kombinera två (eller fler) ord i fraser eller meningar. Han eller hon kanske utelämnar bindeord och fokuserar på substantiv och verb, men om du fyller i tomrummen lär ditt barn snabbt även de små orden.

Här är några av de språkliga milstolparna som du har att se fram emot:

  • Vad kallar ditt barn sig själv? Ditt barn kommer att gå från att säga sitt namn till att säga "mig" och sedan "jag" under de kommande månaderna. Han eller hon lär också börja använda andra pronomen snart. Förvänta dig att ditt barn säger fel några gånger längs vägen.

  • Ditt barn bör kunna identifiera och kanske till och med namnge vanliga kroppsdelar. Se hur många han eller hon klarar av.

  • Ditt barn börjar kunna följa med i handlingen i bilderböcker. Se om han eller hon kan namnge bilderna på varje sida.

  • Ditt barn börjar förstå prepositioners betydelse. Be ditt barn att leka en lek genom att lägga hans eller hennes nalle "under stolen", "på stolen" och "bredvid stolen". När ditt barn är 3 år gammalt kommer inte ens fem eller sex av dessa prepositioner att förvirra honom eller henne.

  • Lyssna på ditt barns misstag. Barn lär sig språk genom att använda regler som de härleder själva. Ditt barns riktlinjer kan leda till felaktiga meningar, men ger dig insikt i ditt barns lärande. Till exempel:

    • Några barn har en tendens att generalisera allt: Alla hundar heter "Bamse". Alla äldre damer är "mormor".

    • Andra barn är överdrivet specifika: Bara Bamse är "en hund"; andra fyrbenta varelser måste därför heta något annat.

    • Många barn gör regelbundna ord av oregelbundna: "En fot, två fotar" och "Min leksak gådde sönder".

    • Många skapar också nya ord (kallas "neoligismer"): En fontän är en "vattenstänkare", en "pennare" är någon som ritar med en penna och "spagetti" kan förkortas till "getti".

Oroa dig inte över dessa misstag. Ditt barn rättar sig själv om han eller hon omges av bra förebilder. Ditt barn förstår mycket mer än vad han eller hon klarar av att uttrycka. I den här åldern bör ditt barn kunna följa instruktioner i två steg, som "hämta din tröja och gå till dörren". Upp med händerna Använd dramatiska gester när du ger dina instruktioner så kan ditt barn till och med klara av att göra tre steg i rad. Alla slags gester och visuella tecken hjälper barn att förstå det som sägs så använd dina ögon, händer och till och med fötter för att inleda en livlig och långvarig konversation med ditt barn.

Cookiemedgivande