Kiss- och bajssnack: hantera svordomar och annat hos småbarn

Kiss- och bajssnack: hantera svordomar och annat hos småbarn

Om du verkligen lyssnar på vad ditt förskolebarn säger, kommer du att upptäcka att allt inte är lika oskyldigt som det verkar. Deras samtal är späckade medaggressiva uttryck. Vissa barn använder vuxna svordomar. Ord som ”bajshuvud” är däremot något endast små barn säger.

Barn lär sig ords betydelse genom i vilket sammanhang de används. Därför kan ett litet barn be om mjölk trots att han eller hon egentligen vill dricka något helt annat. för ditt barn kan ordet ”mjölk” vara kopplat till dryck. Ditt barn har dragit sin egen slutsats av ordets betydelse efter vad som händer när han eller hon uttalar det.

När ditt barn vill ha uppmärksamhet
Ditt barn förstår vikten av vissa ord även om hon eller han fortfarande inte riktigt vet vad de betyder.

Dr. Timothy B. Jay, a professor of psychology at North Adams State College in Massachusetts, har studerat mönster i svordomar ochett aggressivt språk hos barn. Det han har upptäckt är att tjejer ligger steget före även här. I genomsnitt kan en 3- till 4-årig tjej hela 23 aggressiva uttryck och svordomar jämfört med killar i samma ålder som kan cirka 17.

Det är viktigt att förstå varför barn uttrycker sig på det här sättet, men även att förstå att deras tolkning av orden skiljer sig väldigt mycket från vår egen.

Starka ord, starka känslor
En treåring kan reta en kamrat med ”bajsuttryck”. Inte bokstavligt talat så klart. Det kan vara barnets sätt att handskas med sin egen potträning. Under de här åren går barnet genom ett starkt känsloregister. Barn i den här åldern behöver lära sig atthålla sina känslor i schack. Om ett barn säger ett fult ord till ett annat kan det vara för att visa att han eller hon inte är rädd. Ett barns språkspeglar utvecklingen han eller hon går igenom.

It’s everywhere
Du har en liten till ingen möjlighet alls att skydda ditt barn från fula ord. De orden förekommer överallt – på förskolan, på teve och på många andra ställen. Även om ni själva aldrig skulle använda den typen av språk hemma. Den stora utmaningen ligger i att lära barnet vilken typ av språk som är acceptabelt att använda. Om barnet vill utveckla sitt språk måste han eller hon lära sig att det går att uttrycka sig på mycket bättre sätt än genom fula ord.

Tips
Så här kan du göra:

  • Ignorera de fula orden. Barn i den här åldern brukar använda fula ord för att få uppmärksamhet. Om du ignorerar barnet kommer han eller hon att tröttna och ägna sig åt något annat. Det är helt enkelt inte lika roligt längre om de vuxna inte reagerar.
  • Föreslå ett alternativ. Lär ditt barn alternativa uttryck som ”järnvägar”. Det är mycket bätätre att lägga fram ett alternativ än att rakt av förbjuda ett barn att uttrycka sig på ett visst sätt. Om du ger ditt barn andra alternativ förstår han eller hon att du är varse barnets starka känslor och att de får lov att förekomma – men att de kan uttryckas på ett trevligare sätt.
  • Tänk på hur du själv uttrycker dig. Ditt barn tar efter det du själv säger. Du kan inte förvänta dig att ett förskolebarn som lär sig att uttrycka sig rätt inte ska ta efter dig om du själv använder ett fult språk.

Det är viktigt att både förstå varför små barn använder fula ord och hur de egentligentolkar dem.

Du kanske också gillar: