Är ditt barn en klassisk grönsakshatare? Försök då med några enkla sätt för att smyga in några fler näringsrika du-vet-vad i kosten. Erbjud konsekvent grönsaker varje dag, även om ditt barn inte äter dem. Du kommer bli förvånad en dag när hen bestämmer sig för att ta en tugga!

1. Variera typer och texturer

Servera grönsakerna på alla sätt du kan – färska, konserverade eller frysta. Smak och textur varierar nämligen. Medan ett barn bara äter konserverade gröna bönor föredrar ett annat barn nykokta. Näringsmässigt är de relativt lika. Om ditt barn älskar potatismos kan du se om pröva andra mosade eller mixade grönsaker.

2. Servera med topping och dippsås

Om en ost- eller smörsås eller hummus är skillnaden mellan att äta grönsaker och att inte äta ska du naturligtvis låta ditt barn dippa! Erbjud en bakad potatis och uppmana ditt barn att lägga några matskedar grönsaker på den innan du fyller på med ostsås eller gräddfil. Barn älskar att doppa maten i något – uppmuntra ditt barn att börja äta råa grönsaker, som färgglada paprikastrimlor eller morotsstavar, med hjälp av deras favoritdipp eller -sås. 

3. Lägg det på en pizza

Pröva lägga vilken grönsak som helst som fungerar på den tidlösa barnklassikern: Tillsätt hackade tomater i pizzasåsen, lägg på zucchini, konserverad eller färsk svamp, hackad lök eller röda/gröna paprikaringar. Om ditt barn älskar ost, se till att du lägger på mycket tillsammans med de extra grönsakerna. 

4. Vispa ihop en omelett

Fräs lite spenat, svamp, peppar och lök och lägg dem i omeletten innan du viker ihop den. Glöm inte att lägga i rejäla mängder ost. 

5. Blanda ihop lite coleslaw

Ditt barn kanske gillar krispigheten och färgen på en coleslaw? Gör din egen blandning och tillsätt en dressing. Boosta färgen och näringsämnena i coleslawen genom att lägga till några fler strimlade morötter. Prova att servera ”broccoli-slaw” också. Om ditt barn redan gillar vanlig coleslaw kanske ditt barn kommer tycka om en ”ljusgrön, krispig coleslaw”. 

6. Ät spaghettisås ofta

Spaghettisås och andra konserverade tomatprodukter räknas till grönsakerna. Om tomater är en av de få grönsaker ditt barn äter, ät spagetti ofta. Du kan hacka i zucchini eller morot i spagettisåsen också.

7. Koka soppa på en spik

Ett barn som vägrar äta morötter eller majsbitar kanske äter grönsakssoppa? Om så är fallet, lägg i några extra konserverade eller frysta grönsaker i soppan innan du värmer upp den. 

8. Gå för flytande

Tomatjuice och grönsaksjuice räknas som grönsaksprodukter – och båda är fullpackade med värdefulla vitaminer och mineraler.

9. Servera mer frukt

Om inget fungerar i grönsakskategorin, ge inte upp! Servera mer frukt. Frukt har många viktiga näringsämnen som grönsakerna kan erbjuda, såsom A- och C-vitamin och fiber. En fördubbling av fruktmängden kommer räcka för att ditt barn ska få i sig alla de nödvändiga näringsämnen som krävs för att växa.

Om det trots allt är så att du har ett lyckligt, friskt och blomstrande barn som inte äter grönsaker, har du förmodligen inte mycket att oroa dig för. Barn kommer så småningom lära sig äta även dem.