Om din familj har valt att äta vegetarisk måste du vara lika uppmärksam som alla andra när det gäller att servera balanserade måltider – i ditt fall handlar det om att se till att hela familjen får proteiner och mineraler från andra livsmedel än kött och fisk. Men det vet du förmodligen, eftersom du redan äter vegetariskt. Även om du vet exakt hur man balanserar en vegetarisk kost som vuxen kan en småbarns vegetariska kost skilja sig åt något. Din småtting behöver mer näring till sina livliga, växande kroppar. Med rätt kunskap och kombination av livsmedel kan en vegetarisk kost vara ett perfekt val för ditt barn. Här är några komponenter att tänka på när man sätter ihop en vegetarisk kost för ett barn.

B12 och kalcium. Båda finns i mjölk, mejeriprodukter och ägg, så om ditt barn får i sig sådant nästan dagligen bör de inte lida någon brist. Om mejeriprodukter och ägg inte är en del av ditt barns vegetariska kost rekommenderas det att du undersöker om B12- och kalciumtillskott är lämpligt för åldern.

D-vitamin. Barn upp till två års ålder som äter vegetariskt bör få samma mängd D-vitamin som alla andra.

Protein. En varierad vegetarisk kost bestående av ägg, mjölk, mejeriprodukter, bönor och linser, grönsaker, nötter, frön och fullkornsprodukter bör utan problem täcka ditt barns proteinbehov.

Energibehov. Ditt barn behöver mycket energi. Med en vegetarisk kost måste du ibland äta mer mat för att få i dig den mängd energi som behövs, vilket ett litet barn kanske inte klarar av riktigt än. Lösningen kan vara att fylla ditt barns mat med bra fetter, såsom vegetabiliska oljor i form av olivolja eller rapsolja. Om du dessutom sprider ut huvudmåltiderna och mellanmålen ordentligt under hela dagen finns det också en stor chans att ditt barn kan äta mer och därmed få i sig tillräckligt med energi.

Fibrer. Det finns gott om mättande fibrer i en vegetarisk kost – det skapar hälsosamma förhållanden i magen. Man bör vara något extra uppmärksam på att din lilla vegetarian inte blir mätt på bara fibrer eftersom det kan göra att andra livsmedel med energi och näringsämnen mindre önskvärda.

Järn. En vegetarisk diet har inte det naturligt stora järninnehåll som köttätare får i sig från köttet. Genom att lägga till frukt, grönsaker och rotfrukter i ditt barns kost ökar du intaget av C-vitamin, vilket i sin tur leder till att öka upptagningen järn som finns i vegetariska livsmedel. Att servera frukt och grönsaker vid varje måltid är ett bra sätt att garantera ett jämnt intag av C-vitamin. Det finns också järn i hummus, om ditt barn gillar det. Kontrollera med din läkare om järntillskott är nödvändigt.

Zink. Den här mineralen är en av de svåraste att få i sig med en strikt vegetarisk kost. Den fyller dock en funktion i människokroppens, även hos små människor. Det finns ofta i samma livsmedel som järn, så utöver kött hittar man zink i fullkornsprodukter, bönor, linser och ärtor – tofu kan också vara en bra källa. Zinktabletter kan vara ett bra tillskott – prata med din barnläkare för att få reda på vilka som skulle kunna passa.

Kosten är ett personligt val. Det finns ingen anledning till att ditt barn inte skulle kunna vara lycklig och frisk med en vegetarisk kost. Visst, det finns en del viktiga saker och näringsämnen som du måste tänka på för att ditt barn ska fortsätta växa, men det skiljer sig inte från alla andra saker föräldrar behöver tänka på när det gäller att mata sitt barn.