Lek är som ett arbete i barndomen, ett laboratorium där barn försöker lista ut hur världen fungerar, vem de är, vad de kan och inte kan göra.

Men all lek är inte likadan, vare sig det kommer till typ eller resultat. Om du hänger med på några av ditt barns olika sätt att ägna sig åt lek kommer du se hur hen tar sig an världen.

Symbolisk lek

För ett små barn är ett block inte alltid ett block. Om det finns fler än ett, kan de staplas på varandra eller dras isär. När barnet är ungefär två år kommer samma block att kunna användas till mycket mer.

Leksaker blir symboler för andra föremål

Ditt barn kan försöka mata sin docka som om det vore en riktig bebis. Om du tittar riktigt noga kan du se hur ditt barn håller sin docka eller nalle på samma sätt som du brukar hålla ditt barn.

Symbolisk representation visar på hur sofistikerad ditt barns hjärna håller på att bli. Ditt barn kan bearbeta eller förbereda sig på skrämmande händelser. En barnläkare, som egentligen ska kontrollera ditt barns öron för att upptäcka eventuella infektioner, kan börja med att undersöka ditt barns dockas öron. Sånt kan göra så att det lilla barnet lättare kan förutse vad som kommer hända vilket bidrar till att minska oron.

Parallell-lek

Om två 18 månader gamla barn med liknande leksaker placeras i närheten av varandra i samma rum, märker man att om en börjar leka med en bil, så börjar den andre sannolikt göra detsamma. Om det första barnet tittar på bilen och säger ”nej” (ett barns favoritord), kommer det andra barnet sannolikt fortsätta imitationen och också skrika ”nej”. Om småbarnen är tillräckligt gamla för att kunna uttrycka sig verbalt, kanske det på avstånd kan låta som om de för ett riktigt samtal med varandra, trots att orden inte betyder något.

Till skillnad från äldre barn, som interagerar och kommunicerar direkt, leker småbarn parallellt. Även om de kan verka självständiga håller de ofta ett öga på den andres beteende.Parallell-lek är ofta ett första steg mot att skapa starka sociala relationer utanför familjen. 

Låtsaslek

Gränsen mellan fantasi och verklighet är för ett litet barn flytande. Ett äldre barn kan slåss mot drakar eller flyga till månen utan att lämna sovrummet. Om du vill bygga ett fort till ett barn i dem här ålder behöver du oftast bara två stolar och en filt. Låtsaslek har många syften och vidgar vyerna för vad lek kan innebära. Du låter ditt barn utforska nya idéer och uppleva livet ur ett annat perspektiv.

Samarbetslek

Barn i treårsåldern går från ensam- och parallell-lek till samarbetslek. I det här stadiet kan ditt barn lära sig att behärska viktiga nya sociala färdigheter, som att dela, vänta på sin tur, följa regler och samarbeta. Det är mycket svåra beteenden för ett litet barn att lära sig, ditt barn tror ju i samma ålder trots allt att allt kretsar kring dem, att de är universums mittpunkt! När ditt barn kan samarbeta, dela, vänta på sin tur och följa regler, är hen på god väg mot att hantera skolans lekplats, skoldiskot, studentkorridoren och annat i livet som står för dörren.

Titta på ditt barn när de leker. Du kommer få otroliga insikter, som inte bara handlar om social utveckling, utan också om ditt barns tankeförmåga. Dessutom är det riktigt roligt