Att äta hälsosamt är viktigt under graviditeten, och en del av det är att veta vad som är tryggt att äta. Kan du till exempel äta ost när du är gravid? Vad sägs om fisk och skaldjur, såsom tonfisk eller räkor? Hur mycket kaffe är okej att dricka? Förutom att lita på magkänslan (det är inte en ordvits), kommer här några rekommendationer att ta hänsyn till. För att alltid vara på den säkra sidan när det gäller vad du äter och dricker under graviditeten, bör du fråga din läkare eller barnmorska om råd. Du kan också läsa de senaste riktlinjerna på Livsmedelsverkets hemsida.

Är det säkert att dricka alkohol medan du är gravid?

Experter är fortfarande inte 100 procent säkra på hur mycket alkohol som kan vara säkert att dricka under graviditeten, så de rekommenderar att man undviker det helt. Om du drack innan du visste att du var gravid bör du inte oroa dig i onödan, utan prata med din läkare eller barnmorska om du är orolig.

Kan jag dricka kaffe?

Du kanske inte ens vill dricka kaffe, men om du gör det bör du följa Livsmedelsverkets rekommendation om ett maximalt koffeinintag på 200 milligram per dag. Som referens innehåller en vanlig kopp bryggkaffe (15 cl) cirka 70 milligram koffein. Och kom ihåg att koffein inte bara finns i kaffe – det finns också i te, cola, energidrycker och choklad.

Hur är det med örtte?

Experter är inte helt säkra på hur säkra örtte och grönt te är under graviditeten, så det är bäst att dricka dem med måtta: högst fyra koppar per dag. 

Kan jag äta kött, fågel, charkuteri eller patéer?

När du är gravid är du mer känslig för bakterier och infektioner. En livsmedelsburen bakterie du behöver vara extra försiktig med är listeria. Livsmedel som kan innehålla listeria inkluderar kallskuret kött, patéer, opastöriserad mjölk och mjuka ostar. Listeria kan orsaka sjukdomen listerios, vilket kan leda till allvarliga komplikationer vid graviditet. Symptom på listerios är hög kroppstemperatur, illamående, frossa och diarré. Om du märker dessa symptom, kontakta din läkare eller barnmorska, eftersom behandling med antibiotika kan krävas.

Kan jag äta ost och mjölk? 

Även om mejeriprodukter är en viktig del av en hälsosam graviditetsdiet, är vissa typer tyvärr inte lämpliga att äta. Undvik opastöriserad mjölk och vissa ostar som opastöriserad brie och camembert och blåmögelostar som danablu, gorgonzola och roquefort. Hårda ostar som cheddar, parmesan och stilton är trygga att äta, liksom de flesta typer av feta, cottage cheese, mozzarella, ricotta och halloumi.

Hur är det med ägg?

Ägg är mycket näringsrika, men du bör undvika råa ägg och ägg som inte är helt tillagade eftersom de i mycket sällsynta tillfällen kan innehålla salmonella. Vanligtvis är det bäst att undvika mat som innehåller råa eller delvis tillagade ägg, såsom rå smet, hemlagad hollandaisesås, caesardressing och äggtoddy.

Kan jag äta fisk och skaldjur?

Fisk och skaldjur är bra för dig och du kan gärna äta det två till tre gånger i veckan. Tänk dock på att vissa typer av fisk som innehåller mycket kvicksilver, såsom haj, svärdfisk och marlin, utgör en risk för ditt barns utveckling av nervsystemet och bör undvikas. Tonfisk kan du också äta, men du bör även där begränsa ditt intag på grund av förhöjda kvicksilvernivåer. Sikta på max två tonfiskstekar eller fyra medelstora burkar med tonfisk i veckan. Det är viss risk för att fet fisk innehåller föroreningar, så begränsa intaget av fisk som lax, öring och makrill till cirka två portioner i veckan. Rökt fisk som lax och tonfisk är också okej att äta. Råa eller lätt tillagade fiskrätter går bra att äta så länge fisken har varit fryst. Om du är osäker på hur fisken har tillagats, är det troligen bäst att undvika den. Räkor och andra skaldjur går också bra att njuta av när du är gravid.

Ska jag vara försiktig med frukt och grönt?

Lyckligtvis är listan över frukt och grönsaker som man inte får äta under en graviditet kort! Frukt och grönsaker är en viktig del av en balanserad kost, så länge de sköljs ordentligt för att bli av med skadliga bakterier. En sak som är bra att veta är dock att groddar odlas i fuktiga miljöer och är mer benägna att innehålla bakterier. Det är därför det är säkrast att undvika råa groddar som alfalfa, klöver, rädisa och mungbönor. Om du vill äta groddar, se till att du tillagar dem ordentligt.  Det är viktigt att äta hälsosamt, så att du och ditt barn får de näringsämnen ni behöver. Även om det kan verka som om det finns många saker du inte kan äta, så är listan över vad du kan njuta av mycket längre!