När det gäller graviditetsträning kan yoga vara ett utmärkt sätt för dig att hålla dig i form, minska graviditetsvärk och hantera stress. Oavsett om du redan gör yoga regelbundet eller om du funderar på att ta dig an utmaningen för första gången, kan yoga vara en avkopplande och trevlig aktivitet under graviditeten. Läs vidare för att ta reda på mer om varför prenatal yoga är bra för gravida kvinnor och några tips på vad man ska göra och inte göra.

Vad är så bra med yoga för gravida kvinnor?

Detta är bara några av fördelarna med prenatal yoga:

  • Förbättrar muskelstyrka och flexibilitet

  • Förbättrar hållningen

  • Kan bidra till att lindra smärta i ländryggen och annan graviditetsrelaterad värk och smärta

  • Kan minska stress och ångest

  • Kan öka ditt självförtroende under förlossningen genom att lära dig andnings- och avslappningstekniker

  • Erbjuder en chans att träffa andra blivande mammor på yogakurser för gravida

Några tips på vad man ska göra och inte göra

Gör:

  • Håll koll på vätskebalansen – drick mycket före, under och efter

  • Använd löst sittande, bekväma kläder

  • Kontrollera eventuellt med din barnmorska eller läkare om yoga är säkert för dig under din graviditet och om det finns några yogaställningar du bör undvika

Gör inte:

  • Ligg platt på ryggen efter 16 veckor

  • Bli för varm. Ta pauser och bär lager av kläder så att du kan kyla ner dig vid behov

  • Överdriv inte! Om något är obekvämt, sluta.