Det är naturligt att känna sig trött under hela graviditeten eftersom kroppen anpassar sig till en storm av hormoner och fysiska förändringar som sker fram tills det är dags att föda. Det är ju faktiskt så att det växer en ny människa inuti dig.

Trötthet under första trimestern

Så många saker håller på att hända: Dina nivåer av progesteron kommer skjuta i höjden. Din ämnesomsättning ökar också och mer energi bränns. Du får lägre blodtryck och ökad produktion av blod. För att inte tala om den känslomässiga berg- och dalbana du kan gå igenom. Och det är inte bara hormoner som kan få dig att känna dig utmattad. Andra graviditetssymptom kan också påverka din sömn, inklusive morgonillamående (som trots sitt namn också kan dyka upp på natten) och att behöva kissa oftare. Det är inte konstigt om du är sugen på en tupplur!

Trötthet under andra trimestern

Vid denna tidpunkt kommer många kvinnor uppleva att deras kropp har anpassat sig till ökningen av graviditetshormoner och kanske känna sig mindre trötta. Även om den värsta tröttheten i allmänhet försvinner vid denna tidpunkt i många kvinnors graviditet, kan du fortfarande ofta känna dig trött och det är okej. Lyssna på din kropp och försök ta en paus när du behöver en. 

Trötthet under tredje trimestern

Under den tredje trimestern börjar utmattningen komma tillbaka i takt med att barnet blir större. Du kanske också märker att magen, samt symptom som ryggvärk och oro, är i vägen för en god natts sömn och att trycket på blåsan innebär fler nattliga toalettbesök.

Hur man hanterar utmattning under graviditeten

Din kropp arbetar extra hårt under din graviditet, och här är några saker som kan hjälpa dig att hantera tröttheten på ett bättre sätt:

  • Ha en hälsosam kosthållning. Ibland kan trötthet kopplas till järnbrist, så du vill äta mycket mat som är rik på protein och järn. Att få vitaminer från frukt, grönsaker, ägg, nötter och en mängd olika typer av hälsosam mat hjälper dig att hålla uppe dina energinivåer under hela dagen. 

  • Håll koll på vätskebalansen. Fortsätt dricka mycket vatten under dagen, men skär ner på mängden mot kvällen för att undvika frekvent urinering på natten. 

  • Håll en sömnrutin. Försök vänja dig vid att lägga dig och vakna vid samma tid varje dag.

  • Hitta en bekväm position i sängen. I takt med att magen blir större kommer du vilja hitta rätt sovposition. Använd kuddar som stöd mellan knäna, under magen och bakom ryggen.

  • Var aktiv. Regelbunden fysisk aktivitet hjälper inte bara till att förhindra kramper i benen utan ger också en energiboost. Prata med din läkare eller barnmorska om dina alternativ när det gäller träning under graviditeten. 

När är trötthet ett tecken på något annat?

Även om trötthet i allmänhet inte är något att oroa sig för, kan det ibland vara ett symptom på ett medicinskt tillstånd som behöver uppmärksammas. Graviditet kan öka risken för anemi om du inte får tillräckligt med järn, och trötthet kan vara ett av dess symptom. Ta ett blodprov för att kontrollera dina järnnivåer. Om trötthet kombineras med en ihållande känsla av sorg och minskat intresse för omvärlden kan det vara ett tecken på prenatal depression. Cirka 14 till 23 procent av gravida kvinnor upplever depression under sin graviditet, vilket kan vara relaterat till de hormonella förändringar som deras kroppar genomgår. Om du tror att du kan vara drabbad, se till att diskutera dina symptom med din läkare eller barnmorska. Att känna sig trött eller utmattad är normalt under graviditeten – det är inte bara din kropp som upplever olika förändringar, utan ditt sinne är också upptaget med tankar på att få träffa ditt kommande barn. Det är bara naturligt att du känner dig trött och sömnig då och då. Eller hela tiden.