Även om det inte är första gången du är gravid, kanske du ibland känner en åtstramning eller kramp i magen och undrar om det är dags. Ska jag föda? Här hjälper vi dig med den frågan genom att beskriva hur sammandragningar kan kännas och hur Braxton Hicks-sammandragningar kan kännas jämfört med äkta vara.

De olika namnen för sammandragningar

Du kanske hör dessa termer användas för olika typer av sammandragningar. Här är en kort översikt över vad de innebär:

  • Braxton Hicks-sammandragningar. Dessa är smärtfria sammandragningar i magen som inte kommer med jämna mellanrum och inte innebär att du faktiskt ska föda. Du kanske känner dem redan i andra trimestern, men de dyker oftast upp under tredje trimestern. De kan också kallas för övningssammandragningar. 

  • Förlossningssammandragningar. Dessa är typen som inte försvinner och som leder till ditt barns födsel. De dyker vanligtvis upp en vecka eller två innan eller efter ditt beräknade förlossningsdatum, men det är viktigt att du kontaktar din läkare eller barnmorska när som helst under graviditeten om du tror att du känner dem.

  • Tidiga sammandragningar. Om du upplever riktiga förlossningssammandragningar innan du når den 37:e veckan av din graviditet, kan dessa kallas för tidiga sammandragningar. Kontakta din barnmorska eller läkare om du upplever några av tecknen på för tidig förlossning eller om du överhuvudtaget är osäker på vad du känner.

Hur känns Braxton Hicks-sammandragningar?

Dessa sammandragningar kan kännas som en spänning som börjar från toppen av din gravida mage och sprider sig nedåt. En mild spänning av musklerna i livmodern orsakar denna känsla, och det kan pågå i cirka 30 till 60 sekunder innan musklerna slappnar av igen. Övningssammandragningar är normala och förväntade – de är din kropps sätt att förbereda sig på det som är på väg.  Om du inte upplever dem, är det inget problem. Vissa blivande mödrar upplever aldrig några Braxton Hicks-sammandragningar, medan andra börjar känna av dem från graviditetens andra eller tredje trimester. Om du upplever dem kan de dyka upp så ofta som flera gånger i timmen, eller bara några gånger på en dag eller vecka. För att lindra eventuellt obehag som Braxton Hicks-sammandragningar orsakar kan du försöka gå runt, bada, ligga ner eller byta position. Om du är osäker på huruvida du får Braxton Hicks-sammandragningar eller riktiga förlossningssammandragningar, ska du be din barnmorska eller läkare om råd.

Hur känns tidiga förlossningssammandragningar?

Det är svårt att förutsäga eller beskriva hur riktiga sammandragningar kommer kännas för dig, för som med allt annat under denna berg-och dalbana är din upplevelse och din graviditet unik. Det är också svårt att beskriva korrekt eftersom allas upplevelse av smärta är annorlunda. Till skillnad från Braxton Hicks-sammandragningarna som kommer och går, blir riktiga förlossningssammandragningar mer intensiva över tid. Under riktiga förlossningssammandragningar kommer du känna att din mage dras åt och blir väldigt hård medan sammandragningen varar, och smärtan avtar sedan när musklerna slappnar av igen. Ett annat tecken på att dina sammandragningar är äkta vara är att de inte försvinner när du byter position, badar eller går en promenad. Tänk på att dina sammandragningar kan börja och sluta i ett mycket tidigt skede av förlossningen. Det är också möjligt att de fortsätter länge utan att de blir längre eller mer intensiva. Detta är helt normalt, så oroa dig inte. Det är faktiskt en bra idé att använda eventuella pauser i sammandragningsmönstret för att vila eller ta något att äta. Om du är osäker på vad du upplever, eller om du fortfarande är osäker på hur dina sammandragningar ska kännas, kontakta din barnmorska eller läkare.  Det är helt naturligt att känna sig nervös inför hur de första sammandragningarna kommer kännas och hur du kommer att veta när förlossningen faktiskt har satt igång. Kom ihåg att din barnmorska och läkare är där för att hjälpa dig veta när tiden är inne och vad du ska göra – och din kropp kommer också att vägleda dig.