Ett år har gått och din bebis har vuxit och lärt sig så mycket under de tolv första månaderna. Men så mycket mer är på väg!

Växt och fysisk utveckling: se dem växa

Ditt barns spirande smidighet och koordination förbättras ständigt. Uppmuntra till uppgifter som kräver att båda händerna används, som att blanda i en skål eller stapla byggklossar. Sånger med handrörelser som ”Imse vimse spindel” är en bra ingång!

Sinnen: klarögd och nyfiken

Ditt barns syn förbättras hela tiden – vid det här laget kanske hen tittar noggrant på riktigt små saker, t.ex. små matrester eller dammtussar. Ditt barn letar kanske aktivt efter dolda föremål, t.ex. en leksak som har rullat utom synhåll.

Rörelse: stöd och balansering

Din 12 månader gamla bebis gör sig antingen klar för att börja utforska världen ur en annan vinkel – stående utan hjälp eller gående med stöd av möbler.

Man vet inte veta exakt när det kommer hända, men din småttings första vacklande steg är helt klart en av de mest minnesvärda milstolparna i ditt barns tidiga utveckling.

Kognitiv utveckling: öva på ljud och ord

Runt ett års ålder kanske du lägger märke till en konversationsliknande rytm (”prosodi”) i ditt barns jollrande, kanske till och med ett eller två igenkännbara ord? Hjälp till att lära ut nya ord genom att peka på saker och ting och bilda meningar som “Titta, en katt!”.

Mata din tolv månader gamla bebis

Ditt barns upplevelse av världen vidgas av varje ny smak och konsistens. Det finns några saker man ska göra och inte göra om ditt barn får fast mat. Oron över vad man matar sitt barn med kan verka lite skrämmande första gången man tänker på det, men oroa dig inte –snart känns det helt naturligt.

En ettåring ska undvika salt i maten. För mycket salt inte är bra för de små njurarna.

Socker (inklusive sockerhaltiga drycker och saft) är bäst att undvika, det är dåligt för barnets tänder. Om du låter dem prova fruktjuicer och smoothies, som också innehåller naturligt socker, är det bäst att de intas i små portioner i samband med måltider, helst i utspädd form för att minska risken för hål i tänderna.

Allt som kan orsaka kvävning om det äts helt (nötter, frön eller druvor) måste krossas, malas eller vara skuret i mindre bitar.

Att introducera komjölk

Ditt barn är redo för komjölk. Kalcium är en viktig källa till energi, vilket ditt lilla barn behöver för att få starka, friska ben. Vid ett års ålder är ett mjölkintag på 350 till 600 ml standardmjölk om dagen, eller två portioner mejeriprodukter som ost eller yoghurt, lagom.

Tänk på att experter rekommenderar standardmjölk och mejeriprodukter med full fetthalt tills ditt barn är minst två år.

Hur mycket sömn behöver min ettåring?

Du har antagligen märkt hur sömnmönster kan förändras i takt med att ditt barn växer. Alltifrån växtspurtar och tandsprickning till olika förkylningar kan ha en inverkan på sömnen.

Det finns flera saker du kan göra för att hjälpa ditt barn (och dig) sova bättre på natten:

  • Håll er till en rutin vid läggdags. Det hjälper ditt barn lära sig när det är dags att lugna sig och förbereda sig inför läggdags. En sådan rutin kan börja ungefär en halvtimme innan läggdags och involvera lugnande aktiviteter som ett bad, tandborstning, ombyte till pyjamas eller en berättelse och att man dimmar ner lamporna i rummet.

  • Skapa en bra sovmiljö. Ditt barn kommer sova bättre på en trygg och säker plats. Rummets temperatur, ljudnivåer och belysning utgör alla viktiga delar av sovrummet.

  • Dimma lamporna. Mörker är i allmänhet bra när man ska sova, eftersom det utlöser produktionen av sömnhormonet melatonin. Men om din småtting är rädd eller orolig i mörkret går det bra att använda en nerdimmad nattlampa.

  • Var aktiva den vakna tiden. Om ditt barn inte får tillräckligt med fysisk rörelse under dagen kanske hen inte är särskilt trött när det är dags att gå och lägga sig. Ju fler möjligheter till rörelse och lek under dagen, desto större är sannolikheten att det blir en god natts sömn.