Lekdejter för småbarn

Det är så sött när ditt barn leker med andra. Mindre gulligt är det när leken slutar i gallskrik och bråk om leksaker.

Det här bör du veta om du vill skapa en positiv miljö för lek.

  1. Planera i förväg. Före tre års ålder är det inte så troligt att ditt barn interagerar med andra i sin lek. Tecken på att ditt barn är redo för att börja leka med andra är att han/hon är mer medveten om andras känslor (exempelvis genom att fråga varför någon är ledsen) och är nyfiken på vad barnet bredvid gör för något eller vem de leker med.

  2. Tänk på att barnet inte har lärt sig att interagera än. Kom ihåg att barn i den här åldern fortfarande inte har lärt sig att samarbeta, och inte heller har ett tillräckligt rikt ordförråd för att kunna förmelda varför han eller hon är frustrerad. Detta innebär att du ska vara redo att rycka in om humörvågorna börjar gå höga.

  3. Förbered leken. Planera in en kortare lekstund för att undvika övertrötta eller överstimulerade barn. När du har planerat leken kan du vidareförmedla den till ditt barn. Berätta att en kompis är på väg över och att det är viktigt att dela med sig av sina leksaker. Låt ditt barn lägga undan leksaker han/hon är extra rädd om före lekstunden.

  4. Din roll under lekstunden. Du kommer förmodligen att vilja hålla dig i samma rum som barnen under den första lekstunden. Men försök att inte lägga dig i för mycket. Om saker och ting börjar gå över styr ska du däremot rycka in. En enkel förklaring kan göra underverk: “Sam har fortfarande inte fått leka med lastbilen. Om du leker med den i tre minuter till kan vi låta Sam leka med den sen.

Cookiemedgivande